Perhepäivähoitajien toimikunta

Perhepäivähoitajien toimikunnan tehtävänä on koota perhepäivähoitajien edustajia eri kunnista

yhteen ja käsitellä ajankohtaisia ammatillisia ja edunvalvonnallisia kysymyksiä.

Toimikunta seuraa ja kartoittaa, mitä perhepäivähoidon saralla tapahtuu alueen eri kunnissa ja miten työtä
kehitetään eri puolilla maakuntaa. Verkosto kokoontuu neljä kertaa vuodessa.

JHL:n Varsinais-Suomen perhepäivähoitajien verkosto juhli  40-vuotistaivaltaan

Ammattialatoiminta on tärkeää, sillä siinä jaetaan kuulumisia, hyviä käytänteitä ja opitaan välttämään huonoja. Yhdessä tarkastellaan edunvalvonnan pulmakohtia, haetaan niihin ratkaisuja ja pyritään saamaan löydetyt ratkaisut käyttöön kaikilla työnantajilla.

Parhaimmillaan ammattialatoiminta lähtee ja kehittyy ammattilaisista itsestään ja leviää heiltä kaikille alan ammattilaisille. Näin on tapahtunut nyt 40-vuotista taivaltaan juhlistavalle JHL:n Varsinais-Suomen Perhepäivähoitajien toimikunnalle. Perustajajäsenet kertoivat 4.11. järjestetyssä kahvihetkessä, miten ovat järjestäneet alueen ammatilliset opintopäivät vuosikymmeniä ja kutsuneet niihin puhujiksi ihmisiä valtakunnan kärkipaikoilta. Kuultiin sosiaali- ja terveysministeriön pääjohtaja Vappu Taipaleen puhe vuosikymmenten takaa perustajajäsen Vaula Rumbinin lukemana  ja puhe osui tähänkin päivää.

Vaikka liitto on siirtänyt ammatilliset opintopäivät opiston järjestettäväksi, ei perinne ole katkennut. Toimikunta järjestää omatoimisesti ja –kustanteisesti vuosittain koulutuspäivän, jossa osallistujina on ollut joka kerta 120-150 alueen varhaiskasvatuksen ammattilaista. Ammattialaverkostotoiminta on arvokasta ja merkityksellistä  – sen osoittaa neljä vuosikymmentä jatkunut toiminta.